Rada Rodziców Liceum Ogólnokształcące nr V
Regulamin działalności Rady Rodziców LO V
- Regulamin został opracowany w oparciu o Ustawę o systemie oświaty z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95 z 1991 r. poz. 425 z późn. zm.) oraz Statut Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 5 we Wrocławiu.
- Regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
§ 1 Preambuła
- Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów Szkoły. Jako samorządne przedstawicielstwo rodziców wspiera LO Nr V w wypełnianiu jego podstawowych funkcji: dydaktycznej opiekuńczej, wnioskodawczej. Jako organ wnioskodawczy oraz doradczy Dyrektora Szkoły, uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych LO Nr V.
- Spełnia również ważną rolę w kształtowaniu współpracy LO Nr V z otoczeniem zewnętrznym.
- Rada Rodziców współdziała z dyrektorem, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi i innymi organizacjami ze środowiska lokalnego.
§ 2 Cele Rady Rodziców
- Rada Rodziców jest organem Szkoły mającym na celu:
- zapewnienie współpracy rodziców ze Szkołą w doskonaleniu nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej w Szkole,
- przedstawianie nauczycielom, władzom Szkoły i władzom oświatowym opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach Szkoły,
- pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w opiniowaniu podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz udzielanie pomocy materialnej w tym zakresie
- współdziałanie z Dyrektorem Szkoły, Wicedyrektorem, koordynatorami IB-MYP i IB-DP i Radą Pedagogiczną w zaznajamianiu ogółu rodziców (prawnych opiekunów) uczniów ze Szkolnym Programem Wychowawczym, organizacją nauczania oraz zadaniami wynikającymi dla Szkoły i rodziców,
- finansowe wspieranie inicjatyw służących realizacji funkcji szkoły (wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej).
§ 3 Zadania Rady Rodziców
- Do zadań Rady Rodziców należy:
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji Planu Pracy Szkoły;
- organizowanie prac społecznie użytecznych rodziców i środowiska na rzecz Szkoły;
- planowanie wydatków ze środków Rady Rodziców oraz podejmowanie aktywności służących zwiększaniu funduszy rady;
- wspieranie Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej w rozwijaniu kontaktów partnerskich ze Szkołami europejskimi oraz wymiany zagranicznej młodzieży;
- uchwalenie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną LO Nr V Szkolnego Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki oraz opiniowaniem form pracy wychowawczej;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania placówki;
- angażowanie rodziców do podejmowania aktywności służących poprawie warunków nauki młodzieży;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły;
- wspieranie inicjatyw samorządu uczniowskiego oraz współorganizowanie różnych form pozalekcyjnej działalności uczniów LO Nr V;
- opiniowanie pracy nauczycieli odbywających staż na wyższy stopień awansu zawodowego;
- udział w działalności Szkoły na rzecz: ochrony zdrowia uczniów, zapewnienia ładu i porządku;
- opiniowanie projektu dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
- opiniowanie podjęcia i prowadzenia w szkole działalności przez stowarzyszenie i inne organizacje.
- Zadania Rady Rodziców wynikają z celów określonych w Statucie Szkoły.
§ 4 Kompetencje Rady Rodziców
- Rada Rodziców ma prawo do:
- zapoznawania się z zamierzeniami dydaktycznymi i wychowawczo-opiekuńczymi Szkoły na dany rok szkolny;
- zapoznawania się z przepisami prawa wewnątrzszkolnego dotyczącego uczniów;
- zapoznawania się z informacją Dyrektora Szkoły z realizacji Planu Pracy Szkoły, a także z wynikami przeprowadzonych diagnoz i egzaminów;
- wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą opinii na temat jej działalności.
- przedstawiania informacji o działalności rady na forum Rady Pedagogicznej
§ 5 Nagrody Rady Rodziców
- Rada Rodziców ustanawia nagrodę Rady Rodziców przyznawaną uczniom wyróżniającym się w nauce i zachowaniu.
- Uczniowie do nagrody, o której mowa w punkcie 1, są typowani przez Radę Pedagogiczną zgodnie z zasadami określonymi w Statucie Liceum Ogólnokształcącego Nr V.
§ 6 Skład i struktura Rady Rodziców
- Radę Rodziców tworzą – po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału podczas pierwszego zebrania w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców wybiera ze swego składu prezydium, w liczbie co najmniej 7 osób.
- Prezydium Rady Rodziców na swym pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę, skarbnika i sekretarza oraz członków prezydium.
- W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział dyrektor lub upoważniony przez niego członek Rady Pedagogicznej.
- Rada Rodziców może powoływać komisje stałe lub doraźne spośród członków rady.
- W ramach komisji mogą działać inni rodzice, nauczyciele, uczniowie lub członkowie organizacji.
- Członków komisji i prezydium powołuje Rada Rodziców w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
- Przewodniczący Rady Rodziców może podjąć decyzję o przeprowadzeniu głosowania tajnego z własnej inicjatywy lub na wniosek członka rady.
- Członkowie Rady nie wywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez właściwe zebranie oddziałowe lub zebranie Rady Rodziców.
- Na miejsce odwołanych lub ustępujących członków wybiera się nowych.
§ 7 Rady oddziałowe
- Radę Oddziałową rodziców danego oddziału w liczbie trzech osób wybierają podczas pierwszego zebrania w każdym roku szkolnym obecni na nim rodzice (w trybie przyjętym przez obecnych).
- Zebranie winno być protokołowane.
§ 8 Zadania prezydium
- Do zadań Prezydium Rady Rodziców należy:
- przygotowywanie projektu rocznego planu pracy i projektu planu finansowego oraz składanie rocznych sprawozdań z ich wykonania.
- zwoływanie zebrań Rady lub Prezydium.
- kierowanie pracą w okresie między zebraniami, a w szczególności:
- nadzór nad pracami komisji;
- decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej;
- inicjowanie działań na rzecz pozyskiwania środków finansowych.
- Radę pomiędzy zebraniami jej członków reprezentują wspólnie: przewodniczący i wiceprzewodniczący
§ 9 Zadania komisji
- Do zadań komisji należy w szczególności:
- realizacja zadań postawionych przez Radę Rodziców lub Prezydium;
- podejmowanie z własnej inicjatywy nowych zadań wynikających z potrzeb Szkoły;
- zgłaszanie przewodniczącemu Prezydium wniosków z nich wynikających.
§ 10 Zasady działalności finansowo-gospodarczej
- Rada Rodziców gromadzi fundusze na koncie Rady Rodziców na wspieranie działalności statutowej LO Nr V oraz prowadzenie własnej działalności.
- Działalność finansowa Rady Rodziców prowadzona jest w oparciu o zasady ogólnie obowiązujące w jednostkach budżetowych.
- Fundusze Rady Rodziców pochodzą z dobrowolnych wpłat rodziców, darowizn od sponsorów i z prowadzenia własnej działalności statutowej.
- Wysokość składek rodziców na kolejny rok szkolny ustala Rada Rodziców na swym ostatnim zebraniu w danym roku szkolnym.
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować składkę wyższą od ustalonej w punkcie 4.
- O przeznaczeniu uzyskanych środków finansowych decyduje Rada Rodziców w planie finansowym.
- Fundusze mogą być przeznaczone na realizację celów i zadań statutowych Szkoły.
- Zasady dofinansowanie z Funduszu Rady Rodziców określa regulamin dofinansowania opracowany i ogłoszony publicznie.
§ 11 Postanowienia końcowe
- Uchwały Rady Rodziców zapadają większością głosów obecnych na zebraniu członków RR w obecności przynajmniej 7 osób, w głosowaniu jawnym.
- W uzasadnionych przypadkach głosowania mogą odbyć się w trybie zbierania indywidualnego głosów pomiędzy zebraniami (np. poprzez E-mail).
- Ustępująca rada działa do chwili wyboru nowej, co powinno nastąpić do dwóch tygodni po odbyciu się oddziałowych zebrań rodziców.
- Wszelkie zmiany regulaminu wymagają Uchwały Rady Rodziców.
- Aktualny regulamin jest dostępny u Sekretarza oraz na stronie Rady Rodziców.
- Przewodniczący Rady ma prawo do ogłaszania jednolitego tekstu regulaminu.
Strona w trakcie aktualizacji